|
| |
P+ vergelijkt kansen biodiesel versus biogas
De overheid gaat oliemaatschappijen dwingen een percentage biobrandstof in de diesel bij
te mengen. Zo meldt de Volkskrant van vanochtend. Een maatregel die kan worden betiteld
als: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Nederland loopt willens en wetens
sterk achter op een Europese Richtlijn. Wil het kabinet echt scoren in het kader van
Kenniseconomie en innovatie, dan zou Nederland beter kunnen profiteren van de huidige
achterstand op de ons omringende landen en alweer de volgende stap zetten. Uit een
vergelijking in de nieuwe P+ blijkt dat de industrie alweer een veel schonere tweede
generatie biobrandstoffen heeft ontwikkeld. Het is een techniek die ook de voorkeur heeft
van milieuorganisaties: niet biodiesel, maar biogas.
Het tijdschrift P+ People Planet Profit, dat volgende week wordt verzonden, constateert
dat de koolzaadteelt er in Nederland bekaaid vanaf komt. Uit koolzaad kan biodiesel
gemaakt worden. In tegenstelling tot de Duitse en Belgische regering verleende de
Nederlandse overheid tot nu toe geen vrijstelling van accijns op biodiesel om de
meerprijs te compenseren. Het deed de Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV) kortgeleden nog
de verzuchting ontlokken: 'Veerman kan veel opsteken van Renate Künast, de Duitse
minister van Landbouw'.
De Nederlandse boeren zien echter ook een vreemde alliantie tussen de olie-industrie en de
milieubeweging tegenover zich, die biodiesel van de Nederlandse markt willen weren.
'Waarom we zo aarzelend tegenover deze biobrandstof staan?' vraagt Dominic Boot,
directeur van de VNPI, de belangenvereniging van de energiesector. 'Het is een vraag over
verleden en toekomst. Willen wij weer extra landbouwsubsidies geven of kiezen we juist
voor technologische verbetering via de nieuwe generatie biobrandstoffen? Dat past binnen
het Lissabon-akkoord voor verhoging van de Kenniseconomie. Dat zorgt ervoor dat de nieuwe
brandstoffen zó ver ontwikkeld worden dat ze kostenconcurrerend 2 procent van de
markt kunnen innemen.' En daarom zijn de kansen voor biogas op termijn groter dan die
voor biodiesel.
Biogas is alweer een nieuwere biobrandstof dan biodiesel. Het wordt gemaakt uit stro of
bosafval. Het hoort bij een generatie hoogtechnologische biobrandstoffen, waar ook
bio-ethanol bij hoort (waar Shell mee voorloopt, met een proeffabriek op stroafval in
Canada). De andere twee brandstoffen zijn Fischer Tropsch (FT) en HTU diesel. Dit zijn
diesels die via vergassing (Fisher Tropsch) of via hydrolyse onder hoge druk (vandaar:
hydrothermal upgrading of HTU) uit houtachtige biomassastromen gewonnen worden. Nu al, zo
blijkt uit rapporten, is biogas een goede tweede keus voor biodiesel. Dat wordt bevestigd
door een recent onderzoek van milieuonderzoeksbureau CE uit Delft. Ook CE stelt: de
nieuwe generatie brandstoffen is milieutechnisch beter dan biodiesel of PPO. Het Duitse
blad 'Neue Energie' maakte er in april melding van dat met biogas tot twee keer zoveel
kilometers per hectare groenafval gereden kan worden dan met een hectare koolzaad voor
biodiesel. Het blad stelde zelfs dat niet zeker is dat biodiesel en PPO aan de strengere
emissie-eisen voor fijn stof kunnen voldoen. FT en HTU diesel scoren het best als het
gaat om uitstoot van broeikasgassen, helemaal als de gebruikte biomassa niet van de
akkerafval, maar van bosafval komt.
In Zweden rijden inmiddels drieduizend aangepaste Volvo's op biogas, geproduceerd uit
bioafval. Het maakt Volvo samen met de Toyota Prius tot een van de auto's van de
toekomst, in afwachting van wagens die op waterstof rijden, zo stelt P+, het tijdschrift
over duurzaam ondernemen.
Bron oorspronkelijk artikel: ANP, 7 september 2005.
Project 'Samen Schoon op Weg' propageert actieve aanpak verkoop schone brandstoffen
Nederland wordt pijnlijk geconfronteerd met overschrijdingen van grenswaarden van
luchtverontreiniging, met verhoogde concentraties van schadelijke emissies in stedelijke
gebieden. Het verkeer wordt hierin gezien als één van de belangrijke
veroorzakers. Echter, waar autofabrikanten goede hightech alternatieven in de vorm van
zuiniger en schonere motoren leveren, komt de ontwikkeling aan distributiezijde niet op
gang. Schone brandstoffen zoals aardgas, bio-ethanol en biodiesel zouden al breed
toegepast kunnen worden, maar de introductie komt in Nederland traag van de grond. Zero-e
brengt in het project 'Samen Schoon op Weg' meerdere partijen samen - van bedrijfsleven,
overheden, autofabrikanten en tankstations. Met als doel om vanuit die samenwerking te
komen tot een succesvolle introductie en verspreiding van schone brandstoffen.
Informatiebijeenkomst
Om schone brandstoffen in de markt te zetten dienen zowel de voertuigmarkt als de
tankstationzijde gelijktijdig ontwikkeld te worden. René Visser, initiatiefnemer
en coördinator achter Zero-e: 'Dinsdag 4 oktober is de officiële kick-off van
het project 'Samen Schoon op Weg'. Tussen 12.00 en 14.00 uur is er in theater De Omval in
Diemen een vrij toegankelijke bijeenkomst, waar geďnteresseerden de details over het
project en de kansen kunnen horen. We gaan geografisch gezien locaties ontwikkelen waar
de meeste voertuigen samenkomen. De oliemaatschappijen tonen nog weinig interesse, maar
particuliere stations staan wel open voor participatie in schone brandstofprojecten. De
doelstelling van Zero-e is om binnen een gebied voldoende kritische massa van voertuigen
bijeen te brengen. De partners binnen het samenwerkingsverband krijgen hierdoor de
gelegenheid hun producten in deze nieuwe branche af te zetten.'
Schoon tankeiland
Zero-e pleit voor een pro-actieve aanpak van de levering van schone brandstoffen in
Nederland. Binnen het project 'Samen Schoon op Weg' brengt Zero-e meerdere partijen
bijeen. Door een coalitie te vormen van diverse belanghebbende bedrijven en instellingen
ontstaat een mogelijkheid om deze markt open te breken. Visser: 'In het project werken we
samen met gerenommeerde partners als Ford Nederland, Techno Service Nederland, Swagelok,
TSE, Rabobank, Saab, Fueltec, Koninklijke Nedalco, Iveco en Autocentrum Beelen. Geveke en
De Lage Landen hebben de intentie uitgesproken om partner te worden in het project. In de
praktijk resulteert de samenwerking dan met bestaande tankstationexploitanten er in om
bij hen een zogenaamd 'schoon tankeiland' onder de naam Zero-e te plaatsen. De eerste
toekomstige plek waar Zero-e wordt gerealiseerd, is bij tankstationexploitant Hammerstein
in Diemen. Consumenten, bedrijven en overheden kunnen daar de schone brandstoffen aardgas,
bio-methanol en bio-diesel tanken. Met een toenemende milieubelasting dragen schone
brandstoffen bij aan de realisatie van de Europese milieurichtlijnen en de richtlijnen om
tot vervanging van de huidige brandstoffen te komen die zijn vastgelegd in de Brandstofmix
2020.'
Bron oorspronkelijk artikel: ANP, 30 september 2005.
Gerelateerde artikelen:
Toekomst biomassa.
Nederlands onderzoek naar biomassa als brandstof en als grondstof voor de petrochemische industrie.
Misvattingen over energie.
"Nieuwe energietechnologie wordt onze redding - op de lange duur."
ITER stappenplan tot rendabele kernfusie
Meer nieuwe energietechnologie.
|